Message in the Box - Christophe Vercammen

Message in the Box

Christophe Vercammen laat technologie en creativiteit samensmelten. In dit interview vertelt hij over zijn drijfveren, zijn keuze voor RE|CORE en het geloof dat alles mogelijk is als je er écht voor gaat.

Waar ligt jouw passie, Christophe? 

Dat vind ik een moeilijke vraag, omdat ik met veel verschillende dingen bezig ben. Maar als ik er toch een algemene noemer op moet plakken: creatief omgaan met technologie en me voortdurend verdiepen in nieuwigheden. Vandaag ontwikkel ik kiosksystemen zoals photo- en videobooths maar ik pas de software zo aan dat je er veel meer mee kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld via AI de achtergrond van een foto of video aanpassen en creatief bewerken. Ik vind het boeiend om ideeën van klanten te vertalen naar software en zo nieuwe ervaringen of mogelijkheden te creëren. Maar evengoed haal ik plezier uit het ontwikkelen van bijhorende hardware.

Hoe ben je hierbij gekomen? 

Dat is eigenlijk organisch gegroeid. Ik heb Televisie en Film gestudeerd en werkte na mijn studies als cameraman. Ik wilde loskomen van een 9-to-5-ritme, genoeg vrije tijd hebben en deed net genoeg opdrachten om rond te komen. Zo kon ik in mijn vrije tijd werken aan mijn photobooths.

Voor de software huurde ik initieel programmeurs in uit China en India maar ik botste snel op beperkingen. Ze zeiden dat bepaalde dingen niet mogelijk waren of het resultaat was technisch niet goed genoeg. Door hun code te analyseren en via trial-and-error leerde ik gaandeweg zelf programmeren. Dankzij online community's en tutorials kon ik me daar stap voor stap in verdiepen. Jaren later is dat uitgegroeid tot unieke software én veel inzichten die groeimogelijkheden en maatwerkoplossingen bieden voor klanten.

Waarom heb je voor RECORE gekozen? 

Ik vond jullie visie voor de site erg vooruitstrevend. De wetgeving rond duurzaamheid verandert en ik zie dat jullie daarop inspelen met onder andere het warmtenet, zonnepanelen op de gemeenschappelijke zones en het communityverhaal. Dat geeft mij een positief gevoel. Het is ook boeiend dat er hier heel uiteenlopende bedrijven gevestigd zijn: van kleine KMO’s van 150 m² tot grote ondernemingen van 8000 m². Dat maakt het een interessante mix.

RE|CORE voelt echt anders aan dan andere KMO-sites. De ligging vlakbij de stad is ook een grote troef. Als klanten langskomen voor een demo, kunnen we daarna nog iets gaan eten in de stad. Die nabijheid is echt handig.

Wat is een levensfilosofie die je draagt? 

Ik weet niet of het een echte filosofie is maar ik geloof sterk in het idee: “Waar een wil is, is een weg”. Door onwaarschijnlijk in iets geïnteresseerd te zijn of een groter doel voor ogen te hebben, kan je veel meer bereiken dan jij of je omgeving initieel denkt. Ik had vroeger weinig affiniteit of aanleg voor computers en software maar door de toekomstvisie die ik had voor de kiosken, heb ik me daar fanatiek in verdiept en is me dat nu eigen geworden. Het is daarbij wel belangrijk om in jezelf te geloven, want daar begint het bij.

Terug naar overzicht